Anders werken tijdens corona

De afgelopen tijd hebben wij collega’s bevraagd over de periode waarin het coronavirus de hoofdrol had. Wat zijn hun ervaringen, wat waren hun uitdagingen en wat willen zij graag behouden voor de toekomst. Je leest er hier alles over.

Elsemiek Wiersma – Verzorgende I.G., Symphonie

Elsemiek had nog nooit een nachtdienst gedraaid, tot die ene nacht… Overdag had ze lekker genoten van haar vrije dag en opeens kreeg ze een telefoontje met de vraag of ze die nacht een nachtdienst wilde draaien. En dat was niet zomaar een nachtdienst; het werd een nacht om nooit te vergeten. Volledig gehuld in persoonlijke beschermingsmiddelen heeft ze de hele nacht naast een bewoner gezeten bij wie de verdenking op corona was. Elsemiek haar taak voor de nacht was om de rust te bewaren voor de betreffende bewoner. Ze kijkt terug op een pittige en bijzondere nacht. Wat ze enorm waardevol vindt aan de hele periode en graag zou willen behouden, is het intensievere contact met de familie en naasten van bewoners en cliënten. Het videobellen tussen de bewoners, cliënten en hun naasten gebeurt nog steeds waardoor het onderhouden van contact ook eenvoudiger is. Er lijkt daarnaast nog meer begrip voor elkaar, niet alleen tussen medewerkers, bewoners, cliënten en naasten, maar ook tussen collega’s onderling.

Angela Buurke – Activiteitenbegeleider, Noorderkroon

Normaliter zorgt Angela ervoor dat de bewoners en cliënten in beweging blijven en dat ze leuke activiteiten kunnen ondernemen. Een stukje zingeving en daginvulling is belangrijk voor het welzijn van een ieder. In de corona periode heeft ze van alles en nog wat gedaan. De grote activiteiten kwamen stil te liggen. Ze is gaan beeldbellen met de bewoners en cliënten en hun naasten, ze heeft extra bezoekjes afgelegd bij bewoners en cliënten, eten rondgebracht, spelletjes gedaan, ze heeft een kamerscherm gemaakt voor het waarborgen van de privacy bij het ontmoetingsraam en daar waar hulp nodig was, sprong ze in. Het ontmoetingsraam werd druk bezocht en werd erg gewaardeerd door een ieder. De grootse uitdaging zat voor Angela in het feit dat er hekken om de locatie werden geplaatst. Ze hebben het zoveel als mogelijk aangekleed met plantjes en posters. Juist in deze periode heeft ze haar best gedaan om het de mensen naar hun zin te maken, veel aandacht gehad voor het welbevinden van de bewoners en cliënten en op deze manier haar best gedaan om de eenzaamheid van de bewoners tegen te gaan. Fantastisch vindt ze het om te zien dat het beeldbellen nog steeds gebeurd, vooral ook met de familie van overver.

Graag wil ze de positiviteit en saamhorigheid behouden die is ontstaan. Bewoners en cliënten zaten in hetzelfde schuitje en voor veel van hen was het fijn om hun ervaringen met elkaar te delen. In De Noorderkroon zijn de collega’s altijd al een hecht team, maar in deze periode was er nog meer contact en begrip voor elkaar dan anders.

Daphne Sloot - Facilitair Medewerker, Messchenstaete

Daphne werkt normaal gesproken in Grand Café De Messchen in Messchenstaete in de bediening. Daarnaast doet ze receptiewerkzaamheden zoals het aannemen van de telefoon, reserveringen vastleggen en overige voorkomende werkzaamheden. Toen corona een hoofdrol speelde is ze gevraagd om te ondersteunen op het Centraal Bureau. Daar zagen haar werkdagen er anders uit dan ze gewend was. Als je gewend bent om onregelmatig te werken, is elke dag om acht uur beginnen wel even schakelen. Daphne ondersteunde o.a. in de facilitaire dienst van het Centraal Bureau, maakte zorgmappen voor de Wmo, bracht persoonlijke beschermingsmiddelen naar de diverse locaties, zette met anderen presentjes voor de ‘Dag van de Zorg’ in elkaar en bracht ze rond. Ook zat ze in het belteam voor het inplannen van bezoek toen de locaties weer open gingen voor bezoek. Het belteam bijstaan vond ze leuk om te doen. Familie of een partner konden eindelijk weer op bezoek komen, zij waren vooral dankbaar en vonden het fijn om weer in contact te zijn.

Het leukste aan de hele periode vond ze de afwisseling en het samenwerken met collega’s die ze normaal alleen op afstand spreekt, het is daarnaast fijn om een gezicht bij de naam te hebben. Ook was het leuk om de andere locaties van Zorggroep Drenthe te zien. Wat Daphne graag wil behouden is het contact met collega’s en het feit dat iedereen elkaar helpt en voor elkaar klaar staat.

Sandra Kuiper – Verpleegkundige, De Noorderkroon

Sandra heeft negen jaar als verzorgende IG bij Symphonie gewerkt. In de zomer van 2019 haalde zij haar diploma voor verpleegkundige en maakte toen ook de overstap naar verpleegkundige binnen Symphonie. Eind februari 2020 heeft ze Symphonie verlaten om naar De Noorderkroon te gaan. Ze viel dus met haar neus in de boter met betrekking tot de corona periode. Ze kon niet even rustig wennen, maar moest gelijk schakelen naar werken volgens alle corona maatregelen. In deze periode waarin er natuurlijk geen bezoek ontvangen mocht worden, hebben ze met het hele team alles gedaan om het welzijn van de bewoners en cliënten te waarborgen. Daarin stonden het beeldbellen, persoonsgerichte activiteiten die mensen zelfstandig konden uitvoeren, extra bezoekjes aan bewoners en cliënten voor een praatje, een spelletje en het bieden van een luisterend oor boven aan haar lijst. Daarnaast was Sandra extra alert op mensen met klachten en het naleven van de hygiëne regels, zowel bij bewoners en cliënten als bij collega’s. Tijdens de gehele periode was er veel meer telefonisch contact met de huisarts, maar ook met de familie. Er is een aparte agenda gemaakt voor het maken van afspraken voor het beeldbellen en zo was er op afgesproken tijden beeldcontact met de familie en naasten. Ook werden er regelmatig leuke foto’s verstuurd van bewoners en cliënten naar hun familie en naasten. De grootste uitdaging voor Sandra in deze periode was om de bewoners en cliënten zich, ondanks alles, prettig en veilig te laten voelen. Daarnaast natuurlijk ook om besmettingen tegen te gaan. De saamhorigheid, het gevoel van samen de schouders eronder zetten en het positief blijven is hetgeen wat ze het leukste vond aan de corona periode en hetgeen wat ze graag wil behouden. De mate waarin er contact is met de familie is veranderd door deze periode. Óók nu wordt er nog steeds vaker en sneller contact gezocht met de familie en is de overdracht onder de collega’s nog vollediger. In het behouden van de saamhorigheid en het contact met de familie helpen straks de implementatie van de functie van Eerst verantwoordelijke verzorgende (EVV) en de komst van ONS mee en daar is Sandra heel blij mee!

Valerie Lekatompessy – Verzorgende IG, De Vijverhof

Voordat corona ons land in z’n greep kreeg, werkte ik vooral in mijn rol als contactverzorgende op één van de huiskamers in De Vijverhof. Naast mijn werk als verzorgende op een open PG afdeling, was ik ook ineens juf voor onze kinderen. Dat was even schakelen, want ja… dat was toch niet echt mijn ding. Gelukkig ging het me goed af, overdag als juf en natuurlijk gewoon mama en ’s avonds aan het werk in De Vijverhof. Daarnaast zorgde ik een aantal dagen in de week met heel veel liefde voor mijn vader, die een aantal grote wonden had aan z’n been. Ik had net afgesproken met het ziekenhuis dat ik de wondzorg zou doen, omdat het beter leek te gaan als 1 persoon het deed. Maar wat doe je als er op het werk corona uit zou breken? Gelukkig waren de uitslagen van de coronatesten die bij een aantal cliënten werden afgenomen negatief. Toch heb ik die maanden best in spanning geleefd. Er veranderde bij ons op de afdeling ook ineens veel! De cliënten van De Vlonder (een afdeling in De Vijverhof) verhuisden in deze periode naar onze afdeling. Daar kwam voor de cliënten ook nog bij dat ze door de sluiting van de verpleeg- en verzorgingshuizen geen naasten mochten ontvangen, ze niet meer konden deelnemen aan activiteiten buiten de huiskamer en niet meer naar het restaurant of de fysiotherapeut konden. Ze waren hun routine kwijt waardoor mijn collega’s en ik veel meer bezig waren met de dagelijkse begeleiding. Ik had altijd al een fijne samenwerking met mijn vaste collega’s Corrie Achterberg, Klaasje de Groot en Gerri Bos en die is in deze periode nog sterker geworden, we hebben echt veel aan elkaar gehad. Hoewel de indruk over het algemeen is dat iedereen de periode van geen direct contact met familie heel zwaar heeft gevonden, hebben wij ook gezien dat sommige cliënten juist goed reageerden toen zij geen bezoek mochten ontvangen, sommigen waren veel rustiger. Nu zij weer bezoek krijgen, zijn zij soms onrustiger, zij zien hun naasten weer en willen dan toch weer naar huis of weg.

Agnes Brand – Personeelsplanner, Centraal Bureau

Van het één op het andere moment thuis moeten werken, is even omschakelen. Normaliter werkt ze een dag per week op locatie en is de rest van haar werkweek op het Centraal Bureau. Ze heeft haar bureaustoel en laptop meegenomen en kon vanaf dat moment aan haar keukentafel werken. Inmiddels heeft ze thuis een echte werkplek ingericht. De grootste uitdaging heeft Agnes ervaren in het in contact blijven met collega’s. Af en toe even bellen, klaar staan voor je collega’s, maar vooral ook goed luisteren naar elkaar. Door op afstand te werken en elkaar niet echt te zien mis je de mimiek en de lichaamstaal van je gesprekspartner. Het leukste van het thuiswerken vond ze het werken met haar honden om zich heen, in haar pauze lekker genieten van haar eigen tuin en met de honden lopen tussen de middag. Hierdoor kon ze echt even los komen van het werk en daarna weer fris aan de slag. Deze hele periode heeft haar gebracht dat ze beter voor zichzelf is gaan zorgen op het gebied van werk- en rusttijden, wat ze wil blijven volhouden op kantoor. Sinds kort werkt Agnes gemiddeld weer een dag per week op kantoor en vindt ze het heel fijn om alle collega’s weer te zien.

Gerda Weersing – Eerst Verantwoordelijke Facilitair Medewerker, De Vijverhof

Normaliter werkt Gerda drie dagen per week op de linnenkamer en twee dagen per week op kantoor ter ondersteuning van de teamleider facilitair. Ze ondersteunt bijvoorbeeld bij het maken van de roosters. In de corona periode veranderden haar werkzaamheden drastisch en ze leken in niets meer op haar eigen werkzaamheden. Ze had eigenlijk alleen nog maar kantoorwerk, was bezig met allerlei regelzaken en ging heen en weer naar en van het ontmoetingsraam. Toen de locatie nog dicht was bracht ze wasgoed en boodschappen, welke door familie en naasten gebracht werden, van de sluis naar de bewoners en cliënten en het wasgoed vice versa. Toen de locatie weer open ging voerde ze de gezondheidscheck uit bij de vaste bezoekers. Het was een uitdaging om alles goed georganiseerd te krijgen en te houden. Het was voor iedereen een bijzondere situatie die vroeg om wederzijds begrip. Het allerleukste van deze periode vond Gerda de grote saamhorigheid, de samenwerking en dat iedereen klaar stond om waar dan ook te helpen. Wat ze heel graag wil behouden is de samenwerking; “Gewoon lekker samenwerken”.

Julia Kauffeld – Stagiaire Facility Management, afstudeeronderzoek, Centraal Bureau

Met de komst van het coronavirus, sloeg de onzekerheid toe bij Julia. Vragen als: ‘Kan ik nog wel verder met mijn onderzoek?’ en ‘Kan ik nog wel naar kantoor?’ waren vragen die bij haar bovenkwamen. Ondanks de onzekerheid, wilde ze graag haar steentje bijdragen in deze periode. Ze is mee gaan werken in het Facilitair bedrijf. In de corona periode heeft ze o.a. in belteams gezeten, is ze langs locaties gereden om zaken langs te brengen en heeft ze veel dingen uitgezocht. Ze heeft veel van wat ze tijdens haar studie geleerd heeft in deze periode in de praktijk kunnen brengen. Haar grootste uitdaging was om daarna haar onderzoek weer op te pakken. Het omschakelen was lastig, ze kon nog niet naar de locaties en ze had een kleine achterstand in haar studietraject opgelopen. Mede door de komst van het coronavirus heeft Julia besloten om na het afronden van haar studie een pre-master Verandermanagement te gaan doen. Inmiddels heeft Julia haar studie met succes afgerond. Uit deze hele periode heeft Julia veel positieve ervaringen opgedaan. Wat haar het meeste is bijgebleven, is de wetenschap dat als je samenwerkt en je steentje bijdraagt, je er altijd samen wel uitkomt.

Miloud Allaui – Medewerker Zorgservicebureau, Centraal Bureau

Miloud heeft de afgelopen tijd thuis gewerkt. In Xelion (ons telefoonsysteem op de computer) staat je telefoon op groen wanneer je aanwezig bent. De telefoon van Miloud staat op groen, dus ik (Marianne) bel en ben in de veronderstelling dat ik voor mijn vragen misschien later op de dag wel even bij hem binnen kan lopen. Niets is minder waar. Hij werkt vanuit huis. Werken vanuit huis is anders dan op kantoor. Hij mist het om de dag écht af te kunnen sluiten en het samenwerken met collega’s. De tijd gaat sneller als je samenwerkt en hij is er achter gekomen dat zijn collega’s een belangrijker onderdeel van zijn werkplezier zijn dan dat hij dacht. Wat hij lastig vindt aan het thuiswerken, is om pauzetijden aan te houden. Je gaat niet zo snel om 10.00 uur in je eentje koffie drinken of tussen de middag buiten wandelen. Het voordeel van thuiswerken, vindt Miloud, is dat je geen reistijd hebt. Dus als je vrij bent, ben je ook direct al thuis. Wat Miloud heel positief vindt en graag zou willen behouden ná de coronaperiode is de combinatie van thuis en op kantoor werken.